Sää ja urheiluankkuri: Mervi Kallio kohtasi työmatkallaan taifuunin, jota hän ei unohda ikinä – "Hotellilta ei saanut liikkua ulos"
Energinen ruutukasvo, Mervi Kallio, on tullut tutuksi Suomen kansalle MTV:n urheilulähetyksistä ja Uutisaamun juontajana. TV:n moniottelija toimii nykyään myös formulatoimittajana. Tyypillisenä vuotena Mervillä on noin 200 matkapäivää, joista erityisesti yksi on jäänyt mieleen. Silloin Mervi Kallio kohtasi elämänsä hurjimman sääilmiön, taifuunin.
Mervi Kallion urapolku on mielenkiintoinen. Hän on kotoisin Loviisasta meren rannalta ja opiskeli aikoinaan urheilujournalismia. Urheilusta syttyvä nainen päätyi MTV:lle ruutukasvoksi sattumien kautta, kun kanavalla oli tarvetta uudelle urheiluankkurille vuonna 2008.
– Olen pelannut nuoresta lähtien jalkapalloa ja lukion jälkeen olin vähän eksyksissä, että mitä alkaisi tekemään. Jotain teki mieli tehdä urheilun parissa ja lopulta päädyin urheiluankkuriksi, muistelee Mervi urapolkuaan.
Autourheilun pariin Mervi päätyi vuonna 2016. Hetken hän joutui kuitenkin pohtimaan, uskaltaisiko lähteä mukaan näin liikkuvaan työhön, joka veisi naista eri kisapaikoille ympäri maapalloa.
Seurasi pitkä harkinta-aika. Tarjouksen hyväksyminen tarkoittaisi urheiluankkurille sitä, että poissa kotoa täytyisi olla noin 200 päivänä vuodessa.
Lähipiirin kannustamana Mervi hyväksyi lopulta työtarjouksen. Jälkikäteen ei ole tarvinnut harmitella, eikä nainen koe reissaamistakaan stressaavana.
– Olen superonnellinen, että lähdin mukaan!
Myrskyennuste perui aika-ajot
Seuraavaksi siirrymme keskustelemaan Mervi Kallion kanssa itse aiheesta: miten sää vaikuttaa autourheiluun ja mikä on formulatoimittajan hurjin sääkokemus. Mervi päätyykin siteeraamaan ensimmäisen suomalaisen Formula 1 -maailmanmestari Keijo "Keke" Rosbergin lennokasta lausahdusta:
– Formulat ajetaan aina paikoissa, joissa mansikat ovat tuoreita ja samppanja kylmää.
F1-kilpailut käydään siis tyypillisesti aina kesäisissä olosuhteissa, mutta lämmin ja kostea ympäristö voi houkutella myös voimakkaita myrskyjä. Mervi muistelee lokakuuta 2019, jolloin hän oli raportoimassa Formula 1 -kauden 17. osakilpailun tunnelmia Japanin Suzukassa. Kilpailun harjoitus- ja aika-ajot oli määrä ajaa 11.–12. lokakuuta ja itse kilpailupäivä oli sunnuntai 13. lokakuuta.
– Kun lähdettiin kohti Japania, sääennusteissa oli jo merkkejä lähestyvästä taifuunista, mutta siinä vaiheessa ennusteet olisivat saattaneet vielä muuttua, Mervi muistelee lähtötunnelmia.
Hetki ennen kilpailuiden alkamista oli selvää, että tästä myrskystä koituisi vielä ongelmia. Filippiinien pohjoispuolella 5. lokakuuta syntynyt trooppinen matalapaine syveni vain muutamassa päivässä trooppiseksi hirmumyrskyksi ja siitä edelleen pahimman luokan hirmumyrskyksi, supertaifuuniksi, joka nimettiin Hagibiksi. Supertaifuunissa 10 minuutin keskituulen nopeus ylittää 67 m/s, joten tuhot ovat mittavat.
Hagibi suuntasi suoraan kohti Japania ja lopulta viranomaiset joutuivat reagoimaan lähestyvään supertaifuuniin rankalla kädellä. Ensimmäistä kertaa Mervi Kallion uran aikana formuloiden aika-ajot peruttiin vaarallisen sään takia.
– Ikinä ei ole käynyt aiemmin niin, että olisi peruttu. Ennen kaikkea tuuli vaikutti turvallisuuteen ja sen takia lauantain aika-ajot peruttiin.
Ulkonaliikkumiskieltoa uhmaten
Mervi Kallio kertoo, että hänen työmatkalleen Japanissa osunut taifuuni on heittämällä hänen hurjin sääkokemuksensa. Suzukan alueella taifuuniin varauduttiin huolellisesti, eikä ylimääräisiä riskejä otettu. Kaikki irtotavarat piti korjata kaduilta ja sitoa tiukasti kiinni.
Hagibi-taifuunin lähestymisestä seurasi ulkonaliikkumiskieltoja, mutta toimittajien oli päästävä työmaalle:
– Oli mielenkiintoista seurata, miten taifuuniin valmistauduttiin. Kaupat olivat pääosin kiinni, eikä hotellilta saanut liikkua minnekään ulos, mutta meidän piti tietysti toimittajina käydä kuvaamassa se.
Merviä ja kuvausporukkaa kehotettiin varautumaan tilanteeseen varastoimalla ruokaa ja vettä hotellihuoneeseen.
– Seurasimme televisiosta kaiken aikaa, mitä tapahtuu ja mitkä ovat ennusteet.
Loppujen lopuksi Suzukan alue selvisi pahimmalta hyökytykseltä, vaikka tuuli olikin Mervin mukaan todella voimakasta ja heitteli esineitä ilmaan kaduilla. Taifuunin pahin tuhoalue jäi saaren eteläisimpään osaan, ja lauantain aika-ajot päästiin lopulta ajamaan sunnuntaiaamuna ennen varsinaista kilpailua.
– Sunnuntaina aurinko nousi ja päästiin ihan normaalisti radalle. Maanantaina matkattiin takaisin kohti koti-Suomea, eli taifuuni ei meidän aikatauluihin muuten vaikuttanut. Kokemus oli jännä ja sen muistaa ikuisesti!
Vesisade voi sotkea kisat
Sääolosuhteet vaikuttavat ratkaisevasti siihen, voidaanko formulakilpailut järjestää suunnitelmien mukaisesti. Osa kilpailuista ajetaan hirmumyrskyherkällä vyöhykkellä, mutta myös täällä Euroopan mantereella on omat haasteensa.
– Formuloissa yleisin asia, joka haittaa kisoja, on vesisade. Vuoden 2021 kaudella Belgian osakilpailu jouduttiin ajamaan ihan minimillä, vain kahdella kierroksella, koska satoi niin paljon vettä. Renkaiden pito häviää rankkasateella ja silloin on vaarallista ajaa.
Mervi viittaa ilmiöön nimeltä vesiliirto. Se voi äityä vaaralliseksi myös Suomessa, kun sataa rankasti.
Vesiliirron aikana auton renkaat voivat nousta vauhdissa tien pinnalla olevan vesikerroksen päälle. Tämä heikentää renkaan ja tien pinnan välistä kitkaa, mikä puolestaan johtaa kulkuneuvon ohjattavuuden häviämiseen. Auto saattaa jatkaa etenemistään kulkusuuntaansa, eikä ole ohjattavissa. Kun sitten kitka jossain vaiheessa palaa, edessä on voimakas nykäisy, ja sen seurauksena ajoneuvo voi suistua pois ajokaistalta.
Lue myös: Märkä tienpinta jopa kaksinkertaistaa jarrutusmatkan – mistä vesiliirrossa on kyse?
Sääennusteet aktiivisessa seurannassa vapaa-ajan harrastuksissa
Mervi kertoo seuraavansa sääennusteita päivittäin sekä televisiosta että Forecan sääsovelluksesta.
– Seuraan aika paljon säätä, koska harrastukseni liittyvät ulkoiluun. Pelaan golfia kesäisin ja hiihdän talvisin.
Golfkentälle lähtiessä onkin tärkeä vilkaista reaaliaikaista sade- ja ukkostutkaa, sillä ukonilmalla kentälle ei ole mitään asiaa.
Avara maasto ja erinomainen sähkönjohdin, golfmaila, muodostavat pelaajalle moninkertaisen riskin altistua salamaniskulle. Joskus golfpelaajat kuvailevatkin salaman iskeneen "kuin kirkkaalta taivaalta". Toteamassa onkin perää, sillä salamanisku voi kulkeutua useamman kymmenen kilometrin päähän varsinaisesta ukkospilvestä.
Talvisin Mervin harrastuksiin puolestaan vaikuttaa ennen kaikkea ilman lämpötila. Se ratkaisee, luistavatko sukset ladulla vai iskeekö laturaivo.
– Jos ollaan Lapissa, niin ei kannata lähteä ladulle kiukuttelemaan, jos on liian kylmä, koska suksi ei luista, naurahtaa Mervi.
Urheilullinen Mervi harrastaa myös lenkkeilyä, mutta tätä lajia ei sää pahemmin hetkauta. Mervi lenkkeilee, vaikka luonnonvoimat uhmaisivatkin.
– Mulla on vähän sellainen ajatus, että silloin kun ottaa päähän ja mitä kovempaan vastatuuleen juoksee, sitä kovemmaksi tulee. Se karaisee!
Mikä on suosikkivuodenaikasi, Mervi Kallio?
Positiivinen ja hymyilevä urheiluankkuri keksii jokaisesta vuodenajasta jotain hyvää, mutta yksi tuntuu olevan ylitse muiden. Tai ehkä sittenkin kaksi.
– Ihanaa, että Suomessa on neljä vuodenaikaa, mutta mä olen jotenkin syksyllä kauhean energinen ja rakastan syksyn värejä sekä kirpeitä syyspäiviä. Mä olen syntynyt tammikuussa, niin tykkään myös talvesta ja varsinkin kunnon talvesta.
Mervi nauttii syksyistä ja talvista, mutta keväät vetävät toisinaan urheiluankkurin väsyneeksi:
– Kauhean moni tykkää keväästä, kun silloin luonto puhkeaa taas kukkaan. Minäkin tykkään siinä vaiheessa, mutta jotenkin kevät on mulle ehkä kaikista vaikein vuodenaika. Jos mä joskus tunnen itseni väsyneeksi, niin se on silloin, kun jotenkin kaikki on vähän likaista ja pöly näkyy joka paikassa auringon paistaessa.
Lue seuraavaksi: Sää ja puutarhuri: Visa Salojärvi varttui ja kiinnostui kasveista suljetulla saarella – mitä kuuluu viherpeukalon arkeen eri vuodenaikoina?
Päivitetty 9.11.2021 klo 13.13